صفحه اصلی گزارش برگزاری همایش

چهارمین همایش ملی حبوبات ایران در تاریخ 19 و 20 بهمن ماه سال 1390 در محل آمفی تئاتر فرهنگسرای آیینه شهر اراک برگزار گردید. حبوبات با سطح زیر کشت 870 هزار هکتار و تولید 508 هزار تن سهم قابل توجهی در تولیدات زراعی کشور دارا می باشد. استان مرکزي با داشتن سطح زیر کشت 21000 هکتار و تولید 27000 تن از استانهاي مطرح کشور در تولید حبوبات به خصوص انواع لوبیا بوده و به واسطه وجود ایستگاه تحقیقات لوبیا در شهرستان خمین، سهم بسزایی را در امر پژوهش و راهبري این محصول در کشور ایفا می نماید. برگزارکنندگان این همایش سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، سازمان جهاد کشاورزی و استانداری مرکزی بودند. شرکت تولیدی ادوات کشاورزی اراک (تاکا) به عنوان یکی از حامیان اصلی این همایش در حین برگزاری این رویداد ملی اقدام به ارائه اطلاعات تخصصی در مورد انواع ادوات کشاورزی نوین و معرفی تکنولوژی های جدید کشاورزی حفاظتی پرداخته و همچنین علاقه مندان با مراجعه به غرفه شرکت در محل همایش اقدام به تبادل نظر با تیم کارشناسی شرکت تاکا نمودند.

این همایش با حضور بیش از 300 نفر از دانشجویان، دانش پژوهان، اساتید و خبرگان بخش حبوبات در دو روز پیاپی و در دو نوبت کاری صبح و عصر به بررسی 25 عنوان مقاله بصورت شفاهی و 360 عنوان مقاله بصورت پوستر پرداخت.

در مراسم افتتاحیه در ابتدا دبیر چهارمین همایش ملی حبوبات ایران به ارائه گزارشی از نحوه برگزاری و هماهنگی این رویداد پرداخته و سپس آقای دکتر مظفری ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی به ایراد سخنانی در مورد اهمیت نقش حبوبات در سبد تغذیه جامعه پرداخت. در ادامه آقای دکتر ابراهیمی معاون پژوهشی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ضمن اشاره به موقعیت ویژه استان مرکزی در زمینه کاشت حبوبات، تلاش بیشتر جامعه کشاورزی و دانشگاهی کشور را در زمینه تحقیقات کاربردی خواستار شد. لازم به ذکر است که در این مراسم مسئولین استانداری مرکزی و همچنین نماینده ولی فقیه در اراک حضور داشتند. این همایش در عصر روز 20 بهمن ماه با معرفی مقالات برتر به کار خود پایان داد.